25. aug. 2008

Kaffebar-forsker undersøker dine espressovaner

Sosiologen Aksel Tjora jobber med et forskningsprosjekt om hvordan de sosiale kodene arter seg på kaffebarer i Trondheim.

Forsker på kaffe

- Det handler om det iboende potensial i de tilfeldige møter, sier sosiologen Aksel Tjora.

Tjora fikk idéen til forskningsprosjektet da han var på et forskningssopphold i Melbourne. Etter ganske kort tid gjenkjente noen ham og hans Strong Skinny Latte og dermed var det sosiale spillet i gang.

Han samarbeider med britiske kolleger ved University College London, noe som blant annet er viktig for muligheten til å publisere internasjonalt.

- I første omgang blir det to-tre artikler internasjonalt, tenker jeg. Men jeg har også tanker om en mulig bok på lengre sikt, på norsk.

Observasjonene har foregått over lang tid i Trondheimsområdet – Tjora har plukket ut 10 kafeer. En kaffebar har servering på dagtid og har kaffe som primærvare. Kort sagt – en kaffebar er for folk som skal ut på byen på dagtid i edru tilstand.

Tjora har tatt med seg to studenter til å bistå i snokingen på byens kaffebarer. Det dreier seg om passiv, deltakende observasjon, hvor observatørene selv er kafégjester.

Vanligvis vil de sitte i en krok og late som de passer sine egne saker. Men, hvis situasjonen krever det, eller forskerne føler for det, vil de selvsagt delta som enhver annen kunde. De gjør også spontane intervjuer med gjester – Tjora tenker seg de trenger en cirka femti intervjuer. Intervjuene kan vare alt fra fem til 20 minutter, og kan inkludere hvem som helst, og ikke følge noe fast mønster.

- Kaffebarer har faktisk mange likhetstrekk med Bondeheimen. Et felles møtested utenfor hjemmet for folk med noenlunde felles verdier eller bakgrunn. Dette er imidlertid noe annet enn for eksempel McDonald’s eller andre typer fastfoodrestauranter, som ikke noe sted å oppholde seg annet enn for å få i seg mat raskt.

I gamle dager hendte det at kvinner tok med seg duk til å legge på respatexbordet i togkupeen. ”Passe hjemme” på kaffebesøk i det offentlige dreier seg om mye av det samme. Å opprette sin egen stue i det offentlige rom.

Det går usynlige grenser mellom folk. Tjora observerer hvordan folk plasserer seg når de kommer inn døren, hvilke bord de velger, i nærheten av folk eller med trygg avstand, hvilke grupper som danner seg utover dagen, osv.

Du kan besøke mange kaffebarer, men de fleste besøker du bare en eller to ganger. Et fåtall steder, gjerne kun et, besøker du ofte. Hvordan folk danner seg oppfatning om et stamsted, interesserer Tjora. Han snakker om et steds subtile kvaliteter, som han uttrykker det. Å bare bytte bord er ikke lett.

Hva med fremtiden?

- Starbucks har prøvd seg i Norge, uten særlig hell. I Oslo er det mer utbredt med kjeder. Kanskje det vil dette spre seg til andre byer. På den annen side er mange innbarka kaffegjester som ikke liker kjeder. Disse velger seg stamsteder på grunn av det lokale kaffetilbudet og smårettene med mat laget på stedet.

Kilde: NTNU

Ingen kommentarer:

Linker