26. aug. 2008
En vakker dobbel ristretto :)
http://www.youtube.com/watch?v=I3o_kKnH6s8
25. aug. 2008
Kaffebar-forsker undersøker dine espressovaner
- Det handler om det iboende potensial i de tilfeldige møter, sier sosiologen Aksel Tjora.
Tjora fikk idéen til forskningsprosjektet da han var på et forskningssopphold i Melbourne. Etter ganske kort tid gjenkjente noen ham og hans Strong Skinny Latte og dermed var det sosiale spillet i gang.
Han samarbeider med britiske kolleger ved University College London, noe som blant annet er viktig for muligheten til å publisere internasjonalt.
- I første omgang blir det to-tre artikler internasjonalt, tenker jeg. Men jeg har også tanker om en mulig bok på lengre sikt, på norsk.
Observasjonene har foregått over lang tid i Trondheimsområdet – Tjora har plukket ut 10 kafeer. En kaffebar har servering på dagtid og har kaffe som primærvare. Kort sagt – en kaffebar er for folk som skal ut på byen på dagtid i edru tilstand.
Tjora har tatt med seg to studenter til å bistå i snokingen på byens kaffebarer. Det dreier seg om passiv, deltakende observasjon, hvor observatørene selv er kafégjester.
Vanligvis vil de sitte i en krok og late som de passer sine egne saker. Men, hvis situasjonen krever det, eller forskerne føler for det, vil de selvsagt delta som enhver annen kunde. De gjør også spontane intervjuer med gjester – Tjora tenker seg de trenger en cirka femti intervjuer. Intervjuene kan vare alt fra fem til 20 minutter, og kan inkludere hvem som helst, og ikke følge noe fast mønster.
- Kaffebarer har faktisk mange likhetstrekk med Bondeheimen. Et felles møtested utenfor hjemmet for folk med noenlunde felles verdier eller bakgrunn. Dette er imidlertid noe annet enn for eksempel McDonald’s eller andre typer fastfoodrestauranter, som ikke noe sted å oppholde seg annet enn for å få i seg mat raskt.I gamle dager hendte det at kvinner tok med seg duk til å legge på respatexbordet i togkupeen. ”Passe hjemme” på kaffebesøk i det offentlige dreier seg om mye av det samme. Å opprette sin egen stue i det offentlige rom.
Det går usynlige grenser mellom folk. Tjora observerer hvordan folk plasserer seg når de kommer inn døren, hvilke bord de velger, i nærheten av folk eller med trygg avstand, hvilke grupper som danner seg utover dagen, osv.
Du kan besøke mange kaffebarer, men de fleste besøker du bare en eller to ganger. Et fåtall steder, gjerne kun et, besøker du ofte. Hvordan folk danner seg oppfatning om et stamsted, interesserer Tjora. Han snakker om et steds subtile kvaliteter, som han uttrykker det. Å bare bytte bord er ikke lett.
Hva med fremtiden?- Starbucks har prøvd seg i Norge, uten særlig hell. I Oslo er det mer utbredt med kjeder. Kanskje det vil dette spre seg til andre byer. På den annen side er mange innbarka kaffegjester som ikke liker kjeder. Disse velger seg stamsteder på grunn av det lokale kaffetilbudet og smårettene med mat laget på stedet.
Kilde: NTNU
Hva er Caffitaly?
The Caffitaly logo is used to identify compatible coffee makers and capsules Caffita capsules. The machine pierces the top (right) and bottom (left) of the capsule, and the water is forced through it under pressure
The Caffitaly System (known in some markets as the Caffita System ) is a capsule system for making espresso and other coffee drinks in home espresso machines. The name is a portmanteau of caffè , the Italian word for coffee, and Italy .
Caffitaly was developed by the Italian company Gaggia, and has been adopted by other manufacturers, notably Princess of the Netherlands, Germany's Tchibo and Israeli Espresso Club. It is similar in principle to the competing Nespresso and Tassimo capsule systems, in which a sealed capsule containing a premeasured amount of coffee is inserted into the machine, through which hot water is forced at high pressure into a coffee cup. The capsule can be disposed of easily once the coffee is made, and the machine requires little maintenance or cleaning.
Gaggia coffee using the system uses the Ècaffè brand. Like similar proprietary coffee-making systems, Caffitaly can be seen as an example of the razor and blades business model, in which the relatively low price of the coffeemaker is recouped through a higher profit margin on the coffee capsules it uses.
Caffita sponsored the Lampre-Caffita cycling team in 2005.
Mer om Caffitaly
24. aug. 2008
Kaffekjeden Wayne's Coffee etableres i Oslo
Kaffekjeden Wayne's Coffee har rundt 90 utsalg, er Skandinavias største kaffebarkjede, og drister seg nå til Norge for å utfordre konkurrenten Kaffebrenneriets sterke posisjon i hovedstaden.
– Wayne's Coffee skal inn til Norge og inn i Kaffe & Krem. Noe mer enn det kan jeg ikke si, sier han til Dagens Næringsliv.
Art of Taste: Velg riktig espressomaskin
Art of Taste: Velg riktig espressomaskin
11. jan. 2008
Har du forsøkt pods i din espressomaskin?
Fordelen er naturligvis at det blir mindre søl, men du mister jo muligheten til å justere malingsgraden på kaffen. Du kan heller ikke justere pakkingen, da pods er pakket ferdig på forhånd :-)
Jeg synes pods er et fint alternativ til løs kaffe i min Gaggia Baby Espressomaskin når jeg har dårlig tid.
Her er et eksempel på espresso pods
12. des. 2007
En morgentur til Stockfleths
Ahh - deilig espresso! En kort, mørk og gylden espresso laget med kjærlighet. Stockfleths i Prinsens gate er verdt et besøk uansett når det måtte passe, men en morgen-espresso er ikke det samme andre steder ;) Og prisen er slik den skal være - jeg har alltid forundret meg over steder som tar nesten 30 kroner for en espresso... Hos Stockfleths koster den 10,- for en enkel og 15,- for en dobbel.
Nyt!